Kolekcija „Vandenynas“ kalba apie tvarumo ir empatijos svarbą Mada

Sausio 30, 2020. nuotraukos: Dmitry Zemenkov
Su dizainere, kūrybininke, stiliste Marija Garnak kalbamės apie naujausią jos projektą – kartu su socialiai pažeidžiamų paauglių grupe sukurtą tvarios mados kolekciją „Vandenynas“. Tai buvo patirtis, kūrėją išmokiusi dar didesnės kantrybės, empatijos kitam bei nuoširdaus tikėjimo savo darbu.
– Marija, prisistatyk! 

– Keliauju per gyvenimą tarp meno ir mados disciplinų, pradedant vizualaus meno ir dizaino objektų kūryba, drabužių kūrimu, baigiant kitų edukacija. Pabaigus Vilniaus dailės akademijos Tekstilės meno ir dizaino bakalaurą teko padirbėti mados industrijoje Islandijoje, šiuo metu dirbu reklamų ir mados fotosesijų stiliste bei filmų kostiumere. Laisvu laiku kuriu vizualius menus ir ieškau sprendimų, kaip padaryti pasaulį gražesne ir jaukesne vieta gyventi. Kitaip tariant – mano kūryba skleidžiasi skirtingose formose ir erdvėse, ji neapsiriboja viena tekstūra ar medžiaga. 

Esu jautri vizualiam pasaulio patyrimui – stebėdama aplinką poetizuoju kasdienybę ir manau, jog vizualus jautrumas aplinkai bei giliasluoksnis pasaulio patyrimas man padeda ieškoti ne tik kūrybinių išraiškų sprendimų, bet ir būdų, kaip kurti darnią aplinką vienas kito, gamtos atžvilgiu, ugdyti empatiją. 

Būnat kūrybininku tenka laviruoti tarp kelių veiklų per dieną, intensyvesniais gyvenimo momentais galiu pakeisti ir tris skirtingus aprangos kodus per dieną. Vieną dieną tenka eksponuoti savo meno darbus „Art Vilnius“ meno mugėje, kitą – įšokti į reklamų stilistės kailį. Visos veiklos man artimos ir jose randu daug prasmės bei sąlyčio taškų. Žinau, jog kūrybiškumas padeda daug iššūkių turinčioje reklamos industrijoje ir atvirkščiai – kūrybai pagelbėja stilistės darbe įgyti planavimo, lankstumo, diplomatijos įgūdžiai. 

– Papasakok, kaip gimė šio projekto idėja? 

– Kaip ir bet kokia kita kūrybinė idėja, kurią įgyvendinu, ji gimė iš proceso: aplinkos stebėjimo, eksperimentavimo, netyčia nugirstos kalbos ir tiesiog būvimo nuolatiniame įsiklausyme. Neturėjau nei konkrečios idėjos, nei vizijos. Galima sakyti, projektas pats mane rado. Mane susirado antrinio dizaino organizacija „Textale“ ir pasiūlė kartu įgyvendinti projektą, kuris turėjo tik dvi sąlygas: socialiai pažeidžiamos grupės įtraukimas bei tvarumas. Idėjos pradėjo plaukti pačios. Tikrai nesinorėjo padaryti eilinio rankdarbių būrelio. Sujungusi savo pamąstymus ir „Textale“ sąlygas, sudėjau viską į kelių etapų kūrybinę stovyklą, kurios pagrindinė užduotis – nuo pradžios, iki galo sukurti perdirbtų drabužių kolekciją. 

– Papasakok, kokia buvo ši patirtis tau pačiai? Kaip tau pavyko susidraugauti su šiais jaunais žmonėmis? Ko jie tave išmokė? 

– Kadangi turėjau darbo patirties su socialiai pažeidžiamomis grupėmis ir anksčiau, tai priėmiau kaip dovaną. Šis projektas ir ankstesnės patirtys mokė mane nuolankumo, gebėjimo kitame pamatyti save, ir, žinoma, kantrybės. Norint rasti bendrą kalbą su bet kuriuo žmogumi būtina turėti sveikos empatijos ir jautrumo kitam. Galbūt paanalizuoti kiekvieno skirtingus elgesio modelius ir įvertinus sugalvoti, kaip prieiti prie kiekvieno. Mane labiausiai žavi socialiai pažeidžiamų žmonių tikrumas ir kaukių neturėjimas. Geriausias būdas surasti bendrą kalbą – bendrauti su meile. Suvokiau, kad ne tik perdaviau savo kūrybinę patirtį, bet ir pati nemažai išmokau – kantrybės, nuoširdumo, atkaklumo ir tikėjimo tuo, ką darau. 

– Kolekcijos kūrimo procesą apibūdini kaip jautrų, trapų. Papasakok apie prie kolekcijos prisidėjusių merginų išgyvenimus. Kuo šis projektas joms svarbus? 

– Kadangi pagrindinis šio stovyklos tikslas buvo, kad dalyvės išgyventų visą procesą nuo pradžios, iki galo, kad kiekviena turėtų galimybę prisiliesti prie pilno rūbo perkūrimo kelio. Vienoms laimėjimas buvo pirmąsyk įvertas siūlas į adatą, kitoms – laikas praleistas drauge. Visos merginos buvo skirtingos, tai pareikalavo individualaus, jautraus, ypatingo priėjimo prie kiekvienos. Taip pat kūrybines dirbtuves suvokiau kaip trapų procesą, nes džiaugiausi ir liūdėjau drauge su mergaičių pasiekimais ar nesėkmėmis, stebėjau užsidegusias jų akis. O aš savo ruožtu, to ir siekiau – smagiai drauge praleisti laiką. Merginos dirbo grupėse, o tai jas išmokė naujų įgūdžių ir padėjo pažinti savo neatrastas puses. Kaip ir man. 
– Ši tvarios mados kolekcija pavadinta „Vandenynas“. Kokios mintys ir idėjos joje užkoduotos? 

 – Vandenynai – viena opiausių problemų globalinio užterštumo kontekste. Tuo pačiu tai kūrybiškai plati tema, turinti daug skirtingų estetinių išraiškų. Norėjau parinkti temą, kuri neribotų kūrybiškai, bet kartu ir būtų kiekvienam artima. Pasvarsčiusi, kuo galėčiau sudominti paaugles, nutariau pristatyti aktualias mados tendencijas, kurios tuo metu itin koreliavo su vandenyno tematika. Pagal pateiktas tendencijas pasiūliau joms įvairias kūrybines išraiškas, technikas, su kuriomis jos gali dirbti. Merginoms paruošiau kabyklas su begale drabužių, atitinkančių koloritą, o jų tikslas buvo perdirbti marškinius į bet kokį kitą drabužį bei šalia sukurti aksesuarą, rankinę ir pan. Rezultatai mane sukrėtė gerąja prasme. 

Šis projektas skatina atrasti netradicinius problemos sprendimo būdus. Jis skatina tvarumą, bendruomeniškumą, socialiai pažeidžiamų grupių integraciją, supažindinimą į visuomenei aktualias temas. Tai platus spektras įvairiausių klausimų, kurie susijungia į vieną bendrą mano pačios tvarumo viziją. Man tvarumas, visų pirma, yra apie žmogų ir tarpusavio santykius, įsiklausymą į aplinką. Kaip galime sukurti geresnes darbo sąlygas, kurios atneštų naudą tiek gamintojui, tiek vartotojui? Ką galime padaryti patys kasdien vienas dėl kito, dėl gamtos, kad išvengtume ekologinės katastrofos? Dalijimas, antrinis panaudojimas, perdirbimas – visa tai neįmanoma be kolaboracijos. Tai labai artima 2020 metų mados tendencijų prognozėms, kurias pateikė tendencijų prognozuotoja Lidewij Edelkoort. Žmonės ateityje pradės daugiau bendradarbiauti, dalytis idėjomis bei kurti savo rankomis. 
Dizainerė: Marija Garnak
Nuotraukos: Dmitry Zemenkov 
Makiažas: Daiva Jurevičienė 
Plaukai: Meduza Hairstyle 
Modeliai: Oresta Korolkovaitė, Vakarė Stauskaitė, RUTA model management Retušas: Lilija Lozovič 
Parašyti