150 metų dizaino Interjeras

Gruodžio 14, 2022. tekstas: Karolina Kulda, nuotraukos: „Fritz Hansen“ archyvas
Neabejojame – jei bent šiek tiek domitės dizainu, esate girdėję Fritzo Hanseno vardą. Šiandien šis danų baldų gamintojas mini jau 150-uosius gyvavimo metus ir pelnytai yra vadinamas vienu svarbiausių skandinaviško dizaino balsų pasaulyje. Bendradarbiaujant su garsiausiais visų laikų dizaineriais, gimė galybė įsimintinų kūrinių, į dizaino istoriją įrašiusių tiek „Fritz Hansen“, tiek ir viso danų dizaino vardą. Dizaino, apie kurį kalba ištisos kartos. 
Nuo dailidės iki pasaulinių tendencijų formuotojo

„Fritz Hansen“ istorija prasidėjo prieš šimtą penkiasdešimt metų, kai 1872-aisiais daugybę idėjų turintis baldų kūrėjas ir dailidė Fritzas Hansenas Kopenhagoje, iki šiol skandinaviško dizaino sostine tituluojamame mieste, gavo leidimą prekiauti savo darbais. Ir nors jis buvo apmokytas būti staliumi ir baldininku, šis dizaino pasaulį pakeitęs vyras pirmiausia buvo vizionierius. Išmokęs sudėtingo baldininko amato, dvidešimt penkerių Fritzas jau turėjo didelių ateities planų – iš mažo Danijos miestelio Nakskovo persikėlęs į Kopenhagą, čia jis įkūrė savo dirbtuves. 

Jau tada nekilo abejonių: Fritzas Hansenas buvo tikras savo amato meistras ir nuo pat pradžių sukūrė išskirtinio meistriškumo ir kokybės reputaciją, kuri gyvuoja iki šiandien. Augo ne tik jo reputacija, klestėjo ir verslas – 1885-aisiais jis atidarė pirmąją savo vardu pavadintą baldų gamybos kompaniją, o dar po dvejų metų ją gerokai išplėtė. Nusipirkus namą Kopenhagos Kristianhauno rajone, atsirado ir daugiau erdvės vyro talentui klestėti. Jo kurti baldai sparčiai išpopuliarėjo – dizainą vertinantys žmonės iš viso pasaulio ėmė plūsti į Daniją pamatyti ir įsigyti inovatyvaus ir itin kruopštaus kūrėjo darbų. Iki šių dienų jie apibrėžia „Fritz Hansen“ identitetą.

Amžių sandūroje „Fritz Hansen“ taip išsiplėtė, kad buvo nuspręsta perkelti gamybą į nedidelį Aleriodo miestelį. Įdomu tai, kad kompanija čia įsikūrusi iki šiandien. Vis dėlto, kompanijai vis augant, Fritzo sveikata ėmė prastėti – jo darbus tęsti teko dvidešimt penkerių sūnui Christianui. 

Pirmuosius penkiasdešimt kompanijos gyvavimo metų geriausiai apibrėžia ilgas prestižinių klientų sąrašas, kuriame puikuojasi Danijos Aukščiausiasis Teismas, universiteto biblioteka, Kopenhagos miesto rotušė ar net šalies parlamentas. 

Įsibėgėjus XX a., moderniai mąstantis ir naujovių nebijantis Fritzo sūnus Christianas pradėjo eksperimentuoti su garų lenkimo technikomis. Per dešimtmetį ši technika buvo taip ištobulinta, kad „Fritz Hansen“ tapo nenuginčijamu tokio tipo medinių baldų gamybos lyderiu pasaulyje. Nuolat stebėdamas, kur link juda pasaulis, Christianas jau tada suprato – skandinaviškas dizainas iš kitų dizaino krypčių išsiskiria savo lengvumu, švarumu ir praktiškumu, o šių vertybių įtaka ateityje tik didės. Vizionieriškas požiūris ir nenuilstamos naujovių paieškos padarė esminį pokytį ne tik kompanijos viduje, tačiau ir visoje to meto baldų gamybos rinkoje. 
Dizaino istoriją pakeitę baldai

Dizainas „Fritz Hansen“ kūrėjams visada buvo it atskira kultūra. Nuo pat XX a. pradžios iš kitų gamintojų jie išsiskyrė glaudžiu bendradarbiavimu su įvairiausiais kūrėjais, architektais, dizaineriais. Pirmieji „Fritz Hansen“ projektai su žymiais to meto kūrėjais prasidėjo dar 1905-aisiais, užmezgus pažintį su architektu Martinu Nyropu. Kartu su juo Kopenhagos miesto rotušei sukurti baldai buvo didelė sėkmė, atvertusi naują puslapį dizaino istorijoje, – nuo to laiko „Fritz Hansen“ kompanija pradėjo ieškoti naujų bendradarbystės galimybių. 

Bėgant metams šio gamintojo kūrinių sąraše atsirado daugybė dizaino ikonomis tapusių baldų, sukurtų tokių žymių dizainerių kaip Arnė Jacobsenas, Poulas Kjaerholmas, Bruno Mathssonas, Piero Lissoni, Sidsė Weneris ir kiti. Žymiausi architektai ir baldų dizaineriai visame pasaulyje suformavo nesenstančią „Fritz Hansen“ kolekciją.

Viena įsimintiniausių šio danų gamintojo bendradarbysčių užgimė 1934-aisiais, kai prie „Fritz Hansen“ dizaino komandos prisijungė garsusis Arnė Jacobsenas – vienas žymiausių ir produktyviausių XX a. danų architektų ir baldų kūrėjų, daugiau nei pusę amžiaus formavęs daniškojo dizaino kraštovaizdį. Net ir praėjus trims dešimtmečiams po talentingojo kūrėjo mirties, aplink save kasdien matome jo kūrinius ar jo kūrybos įkvėptus naujai interpretuotus objektus. Arnės Jacobseno kūriniai per penkis dešimtmečius taip įsismelkė į danišką dizainą, kad tapo tikru jo identiteto sinonimu. Išskirtinės šio kūrėjo idėjos, atidumas detalėms ir tikslumas leido jam sukurti ikoniškiausius XX a. dizaino objektus, o tai neabejotinai sužavėjo naujovių ieškančią „Fritz Hansen“ komandą. 

Ketvirtojo XX a. dešimtmečio viduryje sukurta „Klamperborg“ kėdė pažymėjo dviejų dizaino grandų bendradarbiavimo pradžią. Jų bendra veikla atvedė į visą gausybę legendomis tapusių baldų – nuo kėdžių serijos „The Series 7™“, išraiškingų linijų kėdės „Grand Prix™“ iki žymiųjų krėslų „The Egg™“ ir „The Swan™“ – visa tai yra šio nepaprasto bendradarbiavimo rezultatas. 

Apžvelkime keletą svarbiausių šio dueto kūrinių. „The Series 7™“ – 1955 m. Arnės Jacobseno sukurta revoliucinė kėdė, iš esmės pakeitusi danų ir skandinaviškojo dizaino istoriją bei tapusi viena iš populiariausių Arnės sukurtų kėdžių. Iki šių dienų parduota daugiau kaip 5 milijonai jos vienetų, todėl nenuostabu, jog „The Series 7™“ sutinkama ne tik namų, biurų, viešbučių interjeruose, bet atpažįstama ir kino ekranuose. Nepaisant itin grakščios formos ir lengvumo, tai itin tvirtas baldas – kėdė pagaminta iš devynių sluoksnių presuotos faneros, kuri užtikrina jos patvarumą, lankstumą ir ilgaamžiškumą. Tai pats populiariausias „Fritz Hansen“ kėdžių kolekcijos dizainas, tapęs modernizmo ir gero skonio simboliu.

Atėję 1958-ieji pasauliui padovanojo dar vieną į istoriją įėjusį kūrinį – „The Egg™“ krėslą, dar vadinimą danų dizaino triumfu. Specialiai Kopenhagos viešbučio „SAS Royal Hotel“ erdvėms (kurias, beje, pats Arnė ir suprojektavo) papuošti sukurtas krėslas forma primena kiaušinį, o ši unikali forma kūriniui padiktavo ir paprastą, bet įtaigų pavadinimą. Tobulą kėdės formą Arnė sukūrė savo paties namų garaže eksperimentuodamas su viela ir kitomis medžiagomis. Visi šie eksperimentai atvedė prie „The Egg™“ – vieno geriausiai atpažįstamų šio kūrėjo darbų visame pasaulyje. Arnė krėslą kūrė kaip skulptūrą, todėl įgudusi akis pastebės, kad baldas nėra simetriškas. Šiandien šis krėslas – ne tik estetikos bei meninės raiškos simbolis, tačiau ir itin patogus baldas, suteikiantis komfortą ir užuovėją.

Tais pačiais metais Arnė ir „Fritz Hansen“ bendradarbystė pasauliui padovanojo ir dar vieną dizaino perliuką – krėslą „The Swan™“, sukurtą to paties viešbučio holo erdvei papuošti. Krėslo dizaine nėra jokių tiesių linijų – taip sukuriamas itin organiškas ir švelnus baldo siluetas. Jau daugiau nei šešis dešimtmečius gamintojas „Fritz Hansen“ yra atsakingas už „The Swan™“ produkciją bei nekintantį dizainą. Kaip kiti aukščiau paminėti kūriniai, šis krėslas išlaikė laiko egzaminą ir „Fritz Hansen“ asortimente puikuojasi iki šių dienų. 
„Fritz Hansen“ charakteris šiandien

Šiandien, kai „Fritz Hansen“ mini savo 150-uosius gyvavimo metus, kompanija ištikimai laikosi visų savo per šiuos dešimtmečius kurtų vertybių. Laikui nepavaldūs dizainai, nepriekaištinga baldų ir aksesuarų kokybė – kiekvienas objektas sukurtas taip, kad papuoštų erdvę atskirai, tačiau puikiai suskambėtų ir derinamas su kitais, taip į kasdienį gyvenimą atnešdamas ne tik estetikos ar funkcionalumo, bet ir jausmą, kad aplink jus – daug papasakoti turintys daiktai. 

„Fritz Hansen“ neatsisako ir savo idėjos sujungti genialius kūrėjus – gamintojas itin daug pastangų ir resursų skiria naujų bendradarbysčių paieškoms ir nuolat savo kolekciją papildo naujais gaminiais, sukurtais tokių talentingų šiuolaikinių dizainerių kaip Nendo, Kasperas Salto, Jaime Hayonas ar Hiromichi Konno.  
Visa tai tik dar kartą įrodo: „Fritz Hansen“ niekada nebuvo tik klasikinių danų dizaino tradicijų puoselėtojas – tai neabejotinai ir naujų tendencijų formuotojas. Pasitelkę moderniai mąstančius kūrėjus, tiek prieš šimtą metų, tiek ir dabar „Fritz Hansen“ įgyvendina naujoves, o inovacijos po šio gamintojo sparnu įgauna apčiuopiamą, realų pavidalą. 

Galybė kruopščių skaičiavimų, atidžiai parinktos medžiagos ir iki menkiausių detalių apgalvotas kiekvienas linkis – visi gamintojo „Fritz Hansen“ sukurti baldai turi savo istoriją. Tai ilgaamžiai daiktai, kuriems laikas ir dėvėjimosi žymės tik suteikia papildomos vertės. 


Norėdami plačiau susipažinti su gamintoju „Fritz Hansen“, užsukite į interjero salonus „Skandinaviški interjerai“ Vilniuje, Kaune ir Klaipėdoje.
Parašyti