Creatives for Ukraine Menas

Gegužės 1, 2022. nuotraukos: Projekto „Creatives for Ukraine“ iliustracijų archyvas
Karo akivaizdoje kiekvienas su blogiu turime kautis ginklais, kuriuos pažįstame geriausiai, o kūrėjams, menininkams pats svarbiausias ginklas yra kūrybiškumas, – sako agentūros „Folk“ prekės ženklų strategė Justina Muralytė-Kozlovė. Prieš jus – per savaitę keturis šimtus kūrybininkų iš viso pasaulio suvienijusi iniciatyva „Creatives for Ukraine“. Skirtingos vizualios istorijos, kuriančiųjų patirtys ir vienas pats svarbiausias tikslas – atkreipti pasaulio dėmesį į karą Ukrainoje.
Vytis Vasiliunas „Moments before tragedy“
– Justina, papasakok mums apie iniciatyvą „Creatives for Ukraine“. Koks jos tikslas? Kaip ji gimė? 

– Kažkur perskaičiau mintį, jog karo akivaizdoje kiekvienas su blogiu turime kautis ginklais, kuriuos pažįstame geriausiai, o kūrėjams, menininkams svarbiausias ginklas yra kūrybiškumas. Labai natūralu, jog pyktį, šoką, liūdesį ir skausmą nukreipiame būtent į kūrybą. Prasidėjus agresyviems Rusijos veiksmams prieš Ukrainą pro akis nepraslydo tai, kad kūrėjai, menininkai ir buvo tie žmonės, kurie vieni pirmųjų sureagavo į situaciją – socialiniai tinklai nusidažė mėlynai ir geltonai. 

Akivaizdu, kad šiandien karas vyksta ne tik mūšio, bet ir informaciniame lauke, todėl „paveiksliukai“ tam tikra prasme taip pat yra mūsų ginklai. Ginklai, galintys atkreipti pasaulio dėmesį. Būtent dėl to ir pakvietėme pasaulio kūrybininkus, menininkus, autorius kaupti tokią amuniciją vienoje vietoje, kad jų darbai išeitų iš socialinių tinklų burbulų ir taptų pasiekiami tiems, kurie nori šiuos kūrinius įveiklinti kilniam tikslui – naudoti kaip plakatus, pardavinėti renkant paramą, iliustruoti informaciją apie Rusijos agresiją Ukrainoje ir t. t. 
– O kaip viskas veikia? Kur kūrybininkų plakatai gali būti panaudojami?

– Autoriai dalijasi savo darbais internetinėje platformoje creativesforukraine.com sutikdami, kad šie kūriniai gali būti naudojami atvirai ir be apribojimų. Svetainėje pateikiame kuruotą galeriją, iš kurios visi norintys gali parsisiųsti aukštos kokybės failus ir naudoti juos kaip plakatus renkant paramą ar kitaip iliustruojant informaciją apie Rusijos karą Ukrainoje. Šių kūrinių panaudojimo galimybės priklauso tik nuo mūsų pačių kūrybiškumo – jų gali būti begalės. Vienintelis apribojimas iš mūsų ir kūrėjų pusės – darbai negali būti naudojami komerciniais tikslais. 
Ronja Hänisch „#GFU“
– Kokias mintis šiais kūriniais siunčia kūrėjai? Ką siekia perteikti, kokias istorijas nori papasakoti?

– Nuo pat „Creatives for Ukraine“ pradžios mūsų pašto dėžutės kas kelias minutes pildosi kūrėjų darbais. Vieni kelia klausimus, kiti – liūdesį, kartais pyktį, dar kiti nuramina ar net prajuokina, priverčia susimąstyti, akis sudrėkina ar kaktoje raukšles vagoja. Visi darbai skirtingi, bet siekia to paties – atkreipti pasaulio dėmesį į karą Ukrainoje.

Kai kurie darbai atkeliauja kartu su asmeninėmis istorijomis, kurias itin sunku ir skaudu skaityti. Tai it paminklai, žymintys autoriaus ar jo aplinkos išgyvenamą etapą, kai žemė per dieną ima slysti iš po kojų. 

Taip pat gavome ir tokių darbų, kurie buvo sukurti seniau ir, atrodo, tarsi išpranašavo tai, ką šiandien liudijame. Yra ir tokių, kurie nori atkreipti dėmesį į labai konkrečius karo skaudulius: žmogaus, vaiko, moterų, LGBTQ+ teises, nepakankamą Vakarų pasaulio reakciją ir t. t.
– Kiek darbų jau sulaukėte ir kas gali dalyvauti šioje iniciatyvoje?

– Per savaitę nuo platformos pristatymo sulaukėme arti keturių šimtų darbų! Iniciatyvoje kviečiame dalyvauti iliustratorius, dizainerius ir kitus vizualiojo meno kūrėjus iš viso pasaulio.
– Kokia šio projekto tąsa? Ar jau pastebėjote, kur Ukrainos tema sukurti darbai nukeliauja?

– Jei nuoširdžiai, negaliu atsakyti, kokia šio projekto tąsa, – nusprendėme leisti jam skleistis pačiam, priklausomai nuo to, kokią jo naudą mato patys kūrėjai ir tie, kurie autorių darbais naudojasi. Šiandien gyvename didžiuliame neapibrėžtume, todėl pasirodė naivu, o kartu ir kiek neteisinga bandyti apibrėžti, kas, kaip ir kada bus, – tikiu, kad platforma keisis, transformuosis ir augs tokiais būdais, kurie tuo metu bus patys reikalingiausi.Autorių darbus jau greit pamatysime lauko reklamos plotuose, privačios iniciatyvos imasi spausdinti plakatus, lipdukus, atvirukus, sulaukiame laiškų iš darbus panaudoti norinčių tarptautinių žiniasklaidos kanalų, o vakar gavau laišką su nuostabia iniciatyva naudoti iliustracijas lipdukams, kurie bus pardavinėjami Havajuose, siekiant rinkti paramą Ukrainai. Kasdien atsiranda naujų, įdomių ir dažnai netikėtų pasiūlymų.
– Pasvarstykime plačiau – kaip kūrybiškumas, kūrybingos idėjos gali prisidėti sprendžiant pasaulio problemas? 

– Itin platus ir filosofiškas klausimas. Jei kalbame apie kūrybiškumą plačiąja prasme, tai šis įgūdis yra itin reikšmingas visose srityse, o karas – ne išimtis. Juk kalbame apie gebėjimą spręsti iššūkius ir į bet kokią situaciją pažiūrėti kitu kampu. 

Jei kiek siauriau, kaip ir minėjau, šiandien kariauja ne tik tie, kurie spaudžia gaiduką, bet ir tie, kurie spaudžia kompiuterio klavišus. Tai, kaip mes rašome, kaip vaizduojame, kokius naratyvus kuriame apie dabartinę situaciją, tam tikra prasme tampa realybe, nuo kurios priklauso ir kokius veiksmus remdamiesi tuo supratimu darome arba nedarome.

Taip pat kūrybiškumas yra labai svarbus įrankis kovoje dėl dėmesio. Pripažinkime, šiandien gyvename didžiuliame informaciniame triukšme, kuriame turinio vienetai kovoja dėl sekundžių mūsų atidumo. Šiandien psichologai kalba ir apie tai, jog didžiulis mus pasiekiantis dokumentinės medžiagos, vaizduojančios karo žiaurumus, srautas po tam tikro laiko atbukina, tampame dalinai apatiški, nes mūsų smegenys stengiasi apsiginti nuo tokios intensyvios nuolatinės emocinės stimuliacijos. Turint tai omenyje, matau dar didesnę kūrybiškumo galią rasti vis naujų kampų ir formų kalbėti apie pasaulio problemas, kelti klausimus, spausti tuos, kurie gali, bet nesiima veiksmų, ir ieškoti sprendimų.
Agne Stasinskaite „mourning“
Parašyti