Šimtas ir viena Kopenhaga Menas

Rugpjūčio 19, 2022. tekstas: Karolina Kulda, nuotraukos: „101 Copenhagen“ archyvas
Nenuostabu, kad vieno geriausiai atpažįstamų danų prekės ženklų „101 Copenhagen“ įkūrėjas ir dizaino vadovas Tommy Hyldahlas užaugo apsuptas daniško dizaino ikonų. Būtent jo vaikystės namuose ir užsimezgė didžiulė pagarba daiktams su istorija, nuvedusi vyrą į patį tikriausią daniškojo dizaino olimpą.

Vaikystė tarp dizaino ikonų 

Užaugau moderniuose daniškuose namuose, kuriuose buvau apsuptas garsiausių danų dizaino kūrinių. Turbūt būtent ten ir užsimezgė mano, tuo metu dar vaiko, pažintis su dizaino pasauliu. Vis dėlto oficialiai į jį įžengiau prieš dvidešimt penkerius metus – 1997-aisiais – kai sukūriau ganėtinai didelę mados kompaniją „Metropol“. Įgavęs daug patirties mados industrijoje, ne vienerius metus praleidęs analizuodamas madą ir mėgindamas nuspėti ateities tendencijas, natūraliai atradau ir savo dizainerio pusę. Kiek save prisimenu, man buvo įdomu gilintis į daiktų medžiagas, formas, juose atsispindinčias istorines užuominas ir originalias iki tol niekur nematytas dizaino idėjas. 


Kūrybos principas: be kompromisų 

Man įdomiausia kurti tokius produktų dizainus, kuriuose aiškiai atsiskleidžia unikalumas ir konkreti idėja. Kažkas pastebimo ir lengvai atpažįstamo, gilaus, savyje turinčio tam tikrą pirmykštiškumo jausmą. Man kūryba – tai saviraiškos laisvė, kai galiu kurti unikalius ir laikui nepavaldžius objektus nesileisdamas į kompromisus, tačiau išlaikydamas sau būdingą žaismingumą ir individualumą. Man svarbu, kad sukurtas daiktas skleistų aiškią žinutę, būtų gerai atpažįstamas, nesupainiojamas su kitais. Man patinka kūriniais ir kolekcijomis pasakoti istorijas. To vystydamas „101 Copenhagen“ ir siekiu. 


 Tobulumas – mitas? 

Man tobulumas neegzistuoja. Netikiu ir tobulų namų idėja. Vis dėlto tikiu, kad mūsų kasdienis gyvenimas gali būti geresnis laiką leidžiant harmoningoje namų aplinkoje. Kurdamas šią harmoniją pasikliauju kontrastais. Manau, kad būtent gebėjimas žaisti kontrastais, skirtingomis formomis, dydžiais, medžiagomis atsispindi ir „101 Copenhagen“ kolekcijose. Geras dizaino objektas yra tas, kuris išlieka. Tas, kuris aktualus ne vieną sezoną, ne vienerius metus, o amžinai. Tai kas nors, ką žmonės pamėgsta, ką vertina, brangina ir kuo džiaugiasi metų metus. Objektas, turintis aiškią paskirtį, ryškią istoriją ir vizualinį identitetą, idealiai papildantis ar atspindintis žmogaus gyvenimo būdą ir jo namų stilių.

Lemtingi 2017-ieji 

2017-aisiais kartu su kolegomis įsteigėme baldų ir šviestuvų prekės ženklą „Norr11“. Tada pamažu gimė idėja sukurti dar vieną prekės ženklą, kurio stiprybė būtų laikui nepavaldūs, tačiau kartu ir modernaus dizaino principų nepametantys aksesuarai. Šį prekės ženklą pradėjome nuo nulio. Kurdami turėjome viziją gerbti ir puoselėti kokybę ir meistriškumą – „101 Copenhagen“ remiasi skandinavišku pamatu, tačiau yra įkvėptas minimalistinės japoniškos estetikos. 

 Mūsų kuriamiems keramikos objektams būdingas skulptūriškumas, geometrinės formos, persidengiančios su minkštais, švelniais, dažnai keistais ir akiai neįprastais, kiek žaismingais linkiais. Kai kurios formos primena žmogus siluetus, kitos – griežtą minimalistinę architektūrą. Didžioji dalis mūsų kūrinių glazūruojami rankomis, o tai garantuoja ir kiekvieno produkto unikalumą. 

Kurdami įkvėpimo semiamės iš architektūros ir kelionių po pasaulį. Pavyzdžiui, mūsų „Brutus“ serijos baldų kolekcija gimė analizuojant brutalistinės architektūros judėjimą, prasidėjusį praėjusio amžiaus viduryje. Itin daug dėmesio skiriame detalėms ir viską jungiančiam estetikos jausmui. 


 Tarp Skandinavijos ir Japonijos 

Mūsų kūriniuose dažnai susitinka Šiaurės ir Rytų pasauliai. Vis dėlto kurdami savęs nepriskiriame konkrečiai japoniškai stilistikos krypčiai. Iš Rytų atkeliavę įkvėpimai skandinaviškame kontekste atgimsta kokybės, minimalizmo ir tradicijų pavidalu. Tačiau mūsų santykiai su japoniška kultūra gana akivaizdūs dėl asmeninių priežasčių – šią kryptį mums padiktavo mūsų dizaineris Kristianas Sofusas Hansenas, kuris nemažą gyvenimo dalį praleido gyvendamas ir studijuodamas Japonijoje. Kuriant ši šalis ir jos kultūra yra nesibaigiantis įkvėpimo šaltinis tiek man, tiek Kristianui.

Kas sieja dizainą ir madą? 

Dizainas ir mada iš tiesų glaudžiai susiję. Sukurti drabužių kolekciją ar susidoroti su iššūkiais, kylančiais vystant naujus dizainus, – gana panašu. Juk ir ten, ir ten svarbu sukurti produktą, kuris ne tik atspindėtų bendrą prekės ženklo DNR, bet ir derėtų su kitais. Vienu metu ir pasiūlytų ką nors naujo, ir per daug nenutoltų nuo ankstesnių kolekcijų, atitiktų kliento lūkesčius. Esminis skirtumas tarp mados industrijos ir „101 Copenhagen“ kūrybos – tai nesibaigiančio pokyčių poreikio madoje ir ilgaamžio dizaino patvarumo priešprieša. Čia siekiame kurti objektus, kurie tarnaus šimtmečius.


Įkvėpimai... 

Šiame kelyje man svarbiausia turėti galimybę apie meną ir dizainą kalbėti plačiai auditorijai. Stengiuosi kurti tokius kūrinius, kurie būtų patrauklūs kuo platesnei auditorijai, nepriklausomai nei nuo tautybės, nei asmeninio stiliaus. Mintis, kad abstrakčią meno idėją galiu perkelti į konkrečią formą, spalvą ir funkciją, mane labai jaudina. Galimybė meną padaryti pasiekiamą daugeliui žmonių ir taip juose ugdyti pagarbą šiai sričiai mano gyvenimui atneša daug prasmės. 


 ...ir iššūkiai 

Nuo pat prekės ženklo įkūrimo iki šių dienų didžiausias iššūkis mums – darbas su gamyklomis. Kaip jau minėjau, mums itin svarbios kokybiškos medžiagos, formos, tekstūros, o tai iš gamyklų reikalauja ir daugiau pasiruošimo, daugiau investicijų technologijoms. Nors turime tikrai gerų partnerių, iki šiandien tai gana didelis iššūkis ir galvos skausmas. Džiaugiuosi, kad kompanijai augant pasiekti aukščiausius rezultatus tampa vis lengviau.

Harmoningų namų link 

Pasakysiu jau daug kur girdėtą, tačiau nenugalimą tiesą: mažiau yra daugiau. Neabejotinai. Neapkraukite savo namų nereikalingais daiktais. Priešingai, mažiau daiktų jums suteiks daugiau erdvės – tiek mintyse, tiek gyvenime, o ir leis išryškėti kitiems namų akcentams. Taip pat kurdami namus niekada nebijokite derinti skirtingų stilių – žaiskite kontrastais. Įkvėpimo ieškokite skirtingose medžiagose, tekstūrose, analizuokite architektūrą ar istorinius periodus ir bandykite surasti iš pirmo žvilgsnio skirtingus dalykus vienijančių elementų. Taip atrasite savo unikalumą, stilių ir balansą.
Parašyti